اهمیت آموزش رسمی در ارتقای بهرهوری نیروی کار در بخش کشاورزی: شواهدی از ایران، منطقه مِنا (MENA) و جهان
محورهای موضوعی :
کلید واژه: آموزش, بهره¬, وری, کشاورزی,
چکیده مقاله :
پایه های اصلی نظریه سرمایه انسانی بر اهمیت آموزش کشاورزان در افزایش بهره وری آنها بنا شده است. در واقع ادعا این است که کشاورزان با آموزش دیدن می توانند محصولات جدیدتر یا بیشتری را تولید کنند. این مطالعه در پی آن است که مؤثر بودن آموزش رسمی در کل جامعه، نه فقط در محدوده خانوارهای کشاورزی را بر بهره وری بخش کشاورزی به آزمون بگذارد. برای این منظور، سه نمونه به ترتیب مختص به ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) و کل جهان (شامل 158 کشور) مورد استفاده قرار گرفتند. ویژگی برجسته این تحقیق در استفاده از شاخص-های متعدد آموزش از جمله به کارگیری معیاری برای کیفیت آن است. یافته ها حکایت از این دارد که در مجموع افزایش کمّی و کیفی آموزش به رشد بهره وری کشاورزی کمک می کند. از این رو، هزینه کردن منابع مالی در آموزش به خصوص در قالب ایجاد امکانات آموزشی مرتبط با کشاورزی در مناطقی که خانوارهای شاغل در این بخش در آنجا زندگی می کنند، با بازدهی همراه است
The basic pillars of human capital theory have been based upon the importance of farmers' education in increase of their productivity. In effect, the argument is that educated farmers can produce new or more products. The purpose of this paper is to investigate and test the impact of formal education in the whole of society, not exclusively in farm households, on productivity of agriculture sector. To do this, three samples including Iran, Middle East and North Africa (MENA) and whole of the world (158 countries) have been used respectively. The prominent feature of current research is use of various measures of education including its quality. Findings, as a whole, suggest that quantitative and qualitative increase of education helps to the rising of agricultural productivity. Therefore, spending resources in education particularly as constructing educational equipment relevant to agriculture in farm regions is an investment with return