اثربخشی آموزش مبتنی بر کتاب الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی افراد کمسواد استان کرمان
محورهای موضوعی : آموزشی
1 - استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
کلید واژه: کتاب الکترونیکی, عملکرد تحصیلی, انگیزش تحصیلی, کم سوادان.,
چکیده مقاله :
ارتقای عملکرد و انگیزش تحصیلی سوادآموزان و تداوم آن، همواره یکی از دغدغههای نظام آموزشی بوده¬است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر کتاب الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی افراد کمسواد استان کرمان انجام شد. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سوادآموزان استان کرمان در سال تحصیلی 99-1398 می باشد. از میان آن-ها 30 نفر با روش نمونه¬گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. جلسات آموزشی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه¬ای اجرا گردید. پیش و پس از آموزش پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980) تکمیل شد. داده¬ها با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار25-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که آموزش بر اساس کتاب الکترونیکی بر عملکرد و انگیزش تحصیلی افراد کم سواد موثر است (P<0/01). با توجه به این یافته¬ها آموزش بر مبنای کتاب الکترونیکی برای افراد کم سواد در جهت افزایش عملکرد و انگیزش تحصیلی پیشنهاد می¬شود.
Improving the performance and academic motivation of literacy students and its continuity has always been one of the concerns of the educational system. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of electronic books on academic performance and academic motivation of illiterate people in Kerman province.
The method of the present study was quasi-experimental and the design of the study was pretest-posttest with a control group. The statistical population of this study included all literacy students in Kerman province in the academic year of 2020. Among them, 30 people were selected as the sample by available sampling method and were randomly replaced in the intervention and control groups (15 people each). Training sessions for the experimental group were performed in 8 sessions of 90 minutes. Pham and Taylor (1999) and Harter (1980) Academic Motivation Questionnaire were completed before and after training. Data were analyzed using mean, standard deviation and analysis of covariance and SPSS-25 software.
The results showed that e-book-based education was effective on academic performance and motivation of illiterate people.
According to these findings, e-book-based education for low-literate people is recommended to increase academic performance and motivation.
منابع:
- آذرمی ملیحه ، عزت زاده مستوره ، سلطانی فر محمد (1392).بررسی تاثیر عوامل شکلی ابررسانه هایی از جمله (صوت- تصویر و گرافیک) در تولید کتاب الکترونیکی از دیدگاه ناشران الکترونیک در ایران. 3(6) . 25-41
- بولا هاربنز(1373). روند تحولات و مسائل آموزش بزرگسالان در جهان. ترجمه سیمین دخت جان پناه. نشر:کمیسیون ملی یونسکو - ایران تهران .
- طالب زاده نوبریان محسن ، کاظمی اکرم ، موسوی سید حسین (1391)، تاثیر میزان سواد و آگاهی بر نگرش تربیتی مادران درباره تربیت اجتماعی نوجوانان. نشریه: مطالعات روانشناسی تربیتی ، 9(15)، 125-142
- پوررمضان عیسی ، امیری میکال محمد(1393) تحلیل نقش نهضت سواد آموزی در توسعه فرهنگی روستاهای استان گیلان. نشریه: مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)،9(26)، 71-89
- مخاطب محمد ، قدرتی مهدی ، رضاپورلاکانی سپیده( 1392) تحلیل محتوای شاخص های یادگیری کتاب های آموزشی گروه های مطالعاتی پیگیر سواد سازمان نهضت سوادآموزی. نشریه: اندیشه های نوین تربیتی، 9(2)،109-129.
- برنجی، سپیده و سعیدی مهناز (1396). آموزش با فنّاوری و تأثیر آن روی پشتوانه ادراکی- شناختی عملکرد تحصیلی و انگیزه در کلاسهای زبان خارجی. فصلنامه پژوهشهای آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی. 10(21)، 96-72
- بنی جمالی سیدمحسن (1393).بررسی وضعیت نشر الکترونیکی کتاب در ایران و چگونگی مصرف کتاب الکترونیکی در بین کاربران ایرانی. نشریه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان.13(24)، 1-21.
- تقی زاده، عباس و حاتمی، جواد(1397). بررسی ارتباط حضور آموزشی، اجتماعی و شناختی با عملکرد تحصیلی فراگیران دوره های آموزش الکترونیکی: یک مطالعه تحلیل مسیر. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 11(5)،169-177.
- جوشقان نژاد، فاطمه و باقری، محسن (1397). تأثیر کلاس درس معکوس برانگیزش تحصیلی و یادگیری دانشجویان در درس کامپیوتر. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 15(2)، 107-95
- حسنی جعفری، فتانه و عباسی، ابوالفضل (1399). مقایسه یادگیری الکترونیکی در راهبرد مهارتهای خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی در مدارس عادی و الکترونیکی در رشته علوم تجربی. نشریه علمی فناوری آموزش، 15(1)، 62-52
- رمضانی، سیده گل افروز؛ مهنی، امید و عزیزی، نعمت الله (1397). چالشهای آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینهای. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی. 8(29)، 136 – 116
- ساده میمندی، محمد رضا ؛ حقیقی فرد، مریم ؛ حسینچاری، مسعود (1399). بررسی تاثیر سوادآموزی برکاهش آسیب های اجتماعی و توسعه اقتصادی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 4(45)، 194-184.
- عابدینی، یاسمین و برات دستجردی، نگین(1394). پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دورههای الکترونیکی براساس مهارتهای فراشناختی و هوش هیجانی آنان. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری. 5(2)، 101-110.
- فهیمی فر سپیده (1392).تقویت مهارت های کودک با کتاب های الکترونیکی.نشریه کتاب مهر (8)، 58-81
- فهیمی فر، سپیده ، غائبی، امیر (1387). کتاب های الکترونیکی از دیدگاه متخصصان اطلاع رسانی شاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های شهر تهران.نشریه پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،24(1). 79-114
- مشاهری فرد رضوان (1392).کتاب الکترونیک مروری بر پیدایش، مزایا و معایب. ماهنامه عصر فاوا، 9(93)، 96-106.
- معتمدی شملزاری، عبداله (1389). شناسايي نيازهاي آموزشي زنان نوسواد نهضت سوادآموزي در ابعاد فرهنگي و اجتماعي. پژوهش در نظام¬های آموزشی. 4(9)، 116-97
- نجفی، محمود و همکاران (1394). نقش متغیرهای کارایی خانواده، حرمت خود، خودکارآمدی و شخصیت در پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی. 11(2)، 9-32
- Auerbach ER. (2021).When pedagogy meets politics: hallenging English only in adult education. InLanguage Ideologies . Routledge.
- Bedrule-Grigoruţă, M. V., & Rusu, M. L. (2014). Considerations about e-learning tools for adult education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 142, 749-754
- Ceobanu C, Boncu Ş. (2014 )The challenges of the mobile technology in the young adult education. Procedia-Social and Behavioral Sciences,142(1), 647-52.
- Colbu Ş. ( 2014).Christian education–between schooling, adult education and lifelong learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences.142(1)279-84.
- Dromantiene, L., & Zemaitaityte, I. (2014). Challenges to adult education in Lithuania. Procedia-social and behavioral sciences, 116, 4532-4536
- Dumitrescu I.(2014). Adult education, priority in educational policy of Spiru Haret. Procedia-Social and Behavioral Sciences.142(1), 339-45.
- Goian, C. (2014). Transnational wellbeing analysis of the needs of professionals and learners engaged in adult education. Procedia-Social and behavioral sciences, 142(1), 380-388
- Hajdú, D. (2021). Distribution of Adult Education Participants in Borsod-Abaúj-Zemplén County. Visegrad Journal on Bioeconomy and Sustainable Development, 10(1), 24-28.
- Ioannidou, A., & Parma, A. (2021). Risk of Job Automation and Participation in Adult Education and Training: Do Welfare Regimes Matter?. Adult Education Quarterly,
- Kayman, E. A., Ilbars, Z., & Artuner, G. (2012). Adult education in Turkey: in terms of lifelong learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5858-5861
- Laupichler MC and et all(2022). Artificial intelligence literacy in higher and adult education: A scoping literature review. Computers and Education: Artificial Intelligence. 26(3)1-8.
- Lin HM, and et all(2023). A review of using multilevel modeling in e-learning research. Computers & Education;198(2) 2-16.
- Loureiro A, Bettencourt T. (2014 ).The use of virtual environments as an extended classroom–a case study with adult learners in tertiary education. Procedia Technology. 1(13), 97-106.
- Milana M and et all(2017). Adult education and learning: endorsing its contribution to the 2030 Agenda. International Journal of lifelong education. 36(6),625-628.
- Momanu M, Samoilă ME. (2014).Adult Education in the Context of the Communist Education Reform in Romania: Policies, Institutions and Publications (1945–1955). Procedia-Social and Behavioral Sciences,149(14), 613-608.
- Mufic J, Fejes A. (2022).Lack of quality’in Swedish adult education: a policy study. Journal of Education Policy,37(2),269-84.
- Okeke NM and et all.(2023). Effect of a randomized group intervention for depression among Nigerian pre-service adult education teachers. Medicine. 102(27), 1-7
- Slavkovic N, Savic A. (2015).The Usage of m learning for adult education in Serbia. Procedia-Social and Behavioral Sciences . 174(12), 2806-2812.
- Webb Sand et all.(2020). Learning cities and implications for adult education research. International Journal of Lifelong Education ,39(5-6),423-427.
- Yalalem A and Shireen Jamal M.(2022) Indigenous-based adult education learning material development: integration, practical challenges, and contextual considerations in focus. Education Research International. 5 (7), 1-10.