تبیین شکاف اجرای خطمشی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بهمنظور توسعه امنیت اجتماعی
محورهای موضوعی : اقتصادی
سید داریوش جاوید
1
,
غلامرضا رحیمی
2
*
,
کرم الله دانش فرد
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: امنیت اجتماعی, نظم اجتماعی, اجرای خطمشی, شکاف اجرا, خطمشی مبارزه با قاچاق کالا و ارز,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: قاچاق کالا و ارز یکی از مهم¬ترین موانع جهت تأمین امنیت اجتماعی است که آثار و تبعات مخربی بر جامعه دارد. شواهد گسترده نشان می¬دهد که خطمشی مبارزه با قاچاق کالاوارز در ایران، پس از تصویب به نتایج موردنظر منتج نشده است. پژوهش حاضر با درک پیچیدگی اجرای خطمشی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دنبال تبیین شکاف اجرای خطمشی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بهمنظور توسعه امنیت اجتماعی است. روش تحقیق: پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و در قالب پارادایم تفسیری است که برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفادهشده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته از هفده نفر از مجریان خطمشی بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. برای اعتبار سنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی استفاده شد. یافتهها و نتیجه¬گیری: یافته¬های پژوهش حاضر نشان داد که 6 مضمون اصلی و 14مضمون سازمان دهنده شامل ضعف ظرفیت نهادی(استقلال سازمانی، ضعف نظام قضایی، فساد اداری)، کمبود منابع(امکانات کنترلی، ضعف نیروی انسانی)، ناسازگاری و عدم انسجام در فرایندها(عدم تعریف دقیق فرایندها، ضعف در انسجام اطلاعاتی، عملکرد جزیره¬ای سامانه¬ها)، ضعف برنامه-ریزی(تعرفه گذاری، ضعف ساختاری خطمشی)، ضعف نظارتی(ضعف نظارت در تردد حمل بار، کمتوجهی به مرزها) موجب شکاف اجرای خطمشیهای مبارزه با قاچاق کالاوارز میشود. نتایج بهدستآمده حاکی از این است که اجرای خطمشی فوق پدیدهای پیچیده است که شکاف به وجود آمده عواقب زیانباری بر کشور به دنبال دارد و اغلب توسط خطمشیگذاران نادیده گرفته میشوند. بنابراین جهت ارتقاء امنیت اجتماعی نیازمند تجدیدنظر در فرآیند اجرای خطمشی است.
Background and objective: The smuggling of goods and currency represents one of the most significant obstacles to ensuring social security, imposing profound and detrimental consequences on society. Extensive evidence suggests that the policy aimed at combating the smuggling of goods and currency in Iran has failed to achieve its intended objectives following its adoption. Acknowledging the complexity inherent in policy implementation, the present study seeks to investigate the implementation gap in the anti-smuggling policy with the aim of enhancing social security. Methodology: This study adopts a qualitative approach within an interpretive paradigm, utilizing thematic analysis as the strategy for data analysis. Data were collected through semi-structured interviews with seventeen policy implementers, who were purposefully selected, and interviews continued until data saturation was achieved. To ensure the validity of the research model, two strategies were employed: external audit and triangulation. Findings and results: The findings of this study revealed six main themes and fourteen organizing themes that contribute to the implementation gap in anti-smuggling policies of goods and currency. These include: institutional capacity weaknesses (organizational independence, judicial system inefficiencies, administrative corruption); resource shortages (control equipment, human resource limitations); process inconsistency and lack of integration (unclear process definitions, poor information coherence, fragmented system performance); planning deficiencies (tariff setting, structural weaknesses in policy); and oversight shortcomings (inadequate monitoring of cargo movement, neglect of border control). The results indicate that the implementation of such policies is a complex phenomenon, and the resulting gap has harmful consequences for the country—often overlooked by policymakers. Therefore, revisiting and reforming the policy implementation process is essential to enhancing social security.
منابع
الهی¬چورن، محمدعلی؛ خاکپور، براتعلی، خورشیدی، حسین. (1401). واکاوی اثرگذاری سرمایه اجتماعی در احساس امنیت اجتماعی (مطالعه موردی: شهر کچور). مطالعات اجتماعی. 13(71)،. 57-84.
توکلی، جلیل. (1399). اثرات قاچاق کالا بر ناامنی اقتصادی و اجتماعی. پژوهشهای حقوقی قانون یار. 3(10)،. 24-7.:
جمشیدی فر، محمدرضا؛ زارع فارسانی، ستاره؛ صالحی، کریم. (1401). پیشگیری غیر کیفری از قاچاق گمرکی در سیاست جنایی ایران. مطالعات پیشگیری از جرم. 17(63)، 191-209.
دانائی¬فرد، حسن. (1400). سرنوشت خطمشی عمومی در فرایند اجرا: تحلیل تعامل اراده سیاسی- ظرفیت اداری. مدیریت دولتی ایران. 4(4). صص الف-ه.
ربیعی، حسین؛ نورمحمدی، مهتاب. (1395). تبيين رابطه قاچاق با کارايي حکومتها و نقش آن در چرخه مقبوليت نظام سياسي. پژوهشهای راهبردی امنیت و نظام اجتماعی. 5(12)، 28-15.
رز، ریچاد. (1390). یادگیری در پرتو خطمشیهای عمومی تطبیقی : راهنمای کاربردی. ترجمه حسن دانائی¬فرد و حسن خیرگو. تهران: انتشارات مهربان نشر.
رنگریز، حسن؛ موذنی، بهرام. (1396). شناسایی و اولویتبندی موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی با استفاده از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره. خطمشی گذاری عمومی در مدیریت. 8(28)، 43- 27.
رودساز، حبیب؛ رشیدی طغرالجردی، مصطفی. (1393). الگوی بومی اثرات و پیامدهای خطمشیهای مبارزه با قاچاق کالا. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
روزنامه فرهیختگان. (1401). سفره ۵۵۰ هزارمیلیاردی قاچاق کالا در سال ۱۴۰۰. شماره خبر: 1523060
زارع مهدوی، قادر؛ سهرابی، محمد. (1400). آسیبشناسی سیاستهای تقنینی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق کالا. مطالعات سیاسی.10(37)، 97-75.
زاهد طلبان، علی؛ خداپرست مشهدی، مهدی؛ صباحی، احمد؛ لطفعلی پور، محمدرضا. (1397). تأثیر موانع تعرفههای گمرکی و نرخ ارز در تابع تقاضای واردات کشور، مروری انتقادی بر سیاست¬های تجاری و ارزش کشور در راستای حمایت از تولید ملی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 12(9)، 165-139.
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز.(1396). برخورد با قاچاق کلان و سازمانیافته در اولویت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
شاهمحمدی، غلامرضا؛ علیشاهی، علی. (1397). آسیبشناسی نظارت الکترونیکی در مبارزه با قاچاق کالا. پژوهشهای اطلاعاتی و جنایی. 13(4)، 72-53.
ضابط پور کردی، حسین؛ امین بیدختی، علیاکبر؛.، رضایی، علیمحمد؛ صالحی عمران، ابراهیم. (1398). شناسایی و اولویتبندی موانع و چالشهای اجرای خطمشیهای آموزش عالی در ایران. جامعهشناسی نهادهای اجتماعی. 6(13)، 203- 230.
عباسی اتویی، محمد؛ بابایی مهر، علی؛ قاسمی، داود؛ جوادی رجه، عاطفه. (1401). نقش دولت در امنیت مالی شهروندان. مطالعات امنیت اجتماعی. 13(72)، 1-24.
عباسی، عباس؛ معتضدیان، رسول؛ میرزایی، محمدقاسم. (1395). بررسی موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی. 6(2)، 60-49.
قادری، ادریس؛ کیانی، داوود؛ زیباکلام، صادق. (1400). اقتصاد سیاسی قاچاق کالا در ایران: آسیبشناسی سیاستگذاری و سازوکارهای حکمرانی. سیاست جهانی. 10(1)، 220-197.
کسب¬دوست، عباس؛ دانش¬فرد، کرم¬اله؛ معمارزاده¬طهران، غلامرضا. (1401). پیشران بهرهوری سازمانی: آسیبشناسی شکاف اجرای خطمشی مدیریت سرمایه انسانی (مطالعه موردی وزارت کشور). چشمانداز مدیریت دولتی. 13(2)، 141-159.
مرادی، علی؛ رستمی، تورج. (1401). واکاوی تأثیر قاچاق سلاح بر امنیت عمومی استان کرمانشاه. مطالعات امنیت اجتماعی. 13(72)، 123-150.
مرکز پژوهشهای مجلس (1399)گزارش نهایی تحقیق و تفحص از سیاست دولتها در مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
نقدی، ابراهیم.، گلی، رضا. (1394)، محشای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز. چاپ دوم. تهران. انتشارات مسیر دانشگاه.
نیازی محسن؛ رضوانی، زهره؛ صادقی آرانی، زهرا. (1401). ارائه الگوی تعاملی امنیت اجتماعی با استفاده از مدلسازی ساختاری. مطالعات امنیت اجتماعی. 13(70)، 25-49.
Abubakari, Z., Richter, Ch., & Zevenbergen, J. (2018). Exploring the “implementation gap” in land registration: How it happens that Ghana’s official registry contains mainly leaseholds. Land Use Policy. 78(1), 539-554.
Anderson, E.J. (2011). Public policymaking: An Introduction. Seventh Edition. Boston, MA: Wadsworth Publishing.
Andriichenko, N. S., Reznik, O. M., Tkachenko, V, T., Belanuk, M. V., & Skliar, Y. I. (2020). Smuggling Of Goods As A Strategic Threat To The Economic Security Of European States. Enero – Junio. 8(15), 346- 357.
Bakker, C., Webstera, J. B., Nowaka, K. E., Chatterjeea, S., Perkinsa, C. J., & Brigantic, R. (2020). Multi-game modeling for counter-smuggling. Reliability engineering and system safety. Reliability Engineering and System Safety, 200 (2020), 106958.
Bian, sh., Nduneseokwu, ch. K., li. Ch., & Harder. M. K. (2021). Drift in policy implementation: Incentives thwarted in a recycling programmer. Waste Management & Research. (00)0, 1-10.
Domorenok, E., Graziano, P., & Polverari, L. (2021). Introduction: Policy integration and institutional capacity: theoretical, conceptual and empirical challenges. Policy and Society. 40(1), 1-18.
George, T. O., Onwumah, A. C., Ozoya, M. I., Olonade, O, Y. (2021). Good governance, social order, and development in Nigeria: The critical role of gender inclusion. African Journal of Reproductive Health. 25 (5s),201-209.
Hafiz M. (2011). Policy implementation models: the case of library and documentation services in Pakistan, 1998-2008. New Library World. 102(3), 87 – 92.
Hajdari, A., & Alishani, C. A. (2020). Smuggling of goods. Zbornik radova Pravnog fakulteta u Splitu, god. 57(4), 1159-1172.
Hill, H., & Hupe. H. (2014). Implementation an introduction to the study of operational governance. Third edition. Los Angeles ILondon INew Delhi Singapore IWashington DC.
Howlett, M., Ramesh. M., & Perl, A. (2009). Studying public policy, policy cycles & policy subsystems. Third edition. Oxford University.
Jordan, A. (1999). The Implementation of EU environmental policy: a policy problem without a political solution?. Environment and Planning C: Government and Policy. 17 (1), 69–90.
Kalaba, F. K. (2016). Barriers to policy implementation and implications for Zambia's forest ecosystems. Forest Policy and Economics. 69(1), 40-44.
Milio, S. (2010). From policy to implementation in the European Union: the challenge of a multi-level governance system. Ediscussions, stats, and author profiles for this publication.
Molete, M., Stewart. A., Moolla. A., & Igumbor, J. O. (2021). Perceptions of provincial and district level managers’ on the policy implementation of school oral health in South Africa. BMC Health Services Research. 21(18), 1-10.
Owens, E., & Ba, E. (2021). The Economics of Policing and Public Safety. Journal of Economic Perspectives. 35(4), 3-28.
Peters, B. G., Van N., & Frans, k.m. (1998). Public policy instruments, evaluating the tools of public administration. University of Pittsburgh, USA.
Pettersson, F., Stjernborg, V., & Curtis, C. (2021). Critical challenges in implementing sustainable transport policy in Stockholm and Gothenburg. Cities. 3 (2021), 103153.
Ricco, G., & Schultz, C. A. (2019). Organizational learning during policy implementation: lessons from U.S. forest planning. Journal of Environmental Policy & Planning. 21(3), 275-287.
Rosli, A., & Rossi. F. (2014). Explaining the gap between policy aspirations and implementation: The case of university knowledge transfer policy in the United Kingdom. CIMR Research Working Paper Series. Working Paper No. 20.
Sager, F., & Gofen, A. (2022). The Polity of implementation: Organizational and institutional arrangements in policy implementation. Journal of Governance. 35(2), 347-364.
Shin, D. H. (2010). the effects of trust, security and privacy in social networking: A security-based approach to understand the pattern of adoption. Interacting with computers. 22(5), 428-438.
Smith, R. A., Girth, A. M., & Hutzel, M. (2021). Assessing organizational role and perceptions of programmatic success in policy implementation. Administration & Society, 00(0), 1-35
Surbakti, E., Sulaeman, A., Alamsyah, D. N., & Kartini, D. S. (2021). Implementation on financial assistance policy of political parties in 2015-2018. Utopía y Praxis Latinoamericana. 26(2), 313-322.
Zhang, N., Rosenbloom, D, H., & Dong, CH. (2021), Deficits pro forma and Ssubstantive: Multilevel policy implementation in China’s administrative approval intermediaries reform. American Review of Public Administration. 00(0), 1-15.
Zhang, J., Lub, J., Pana, J., Tanc, Y., Cheng, X., & Lie, Y. (2022). Implications of the development and evolution of global wind power industry for China—an empirical analysis is based on public policy. Journal of Energy Reports. 8(4), 205-219.