مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر نقش رسانه های اجتماعی در پیش بینی رفتار خرید آنلاین مصرف کنندگان صنعت چرم
محورهای موضوعی :
حمیده سیفی شجاعی
1
,
مرتضی محمودزاده
2
*
,
حسین بوداقی خواجه نوبر
3
,
ناصر فقهی فرهمند
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: رفتار مصرف کننده, رفتار خرید آنلاین, رسانه های اجتماعی, مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM).,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر نقش رسانه های اجتماعی در پیش بینی رفتار خرید آنلاین مصرف کنندگان صنعت چرم است. مطالعه حاضر با استفاده از روش ترکیبی، یک رهیافت کیفی-کمی را برای تدوین و اعتباریابی مدل عوامل موثر بر نقش رسانه های اجتماعی در پیش بینی رفتار خرید آنلاین مصرف کنندگان صنعت چرم ارائه میکند. عوامل تأثیرگذار بر اساس مطالعه ادبیات و مرور تحقیقات پیشین و مصاحبه با خبرگان و متخصصان صنعت چرم مشخص گردید. در بخش کمی برای تجزیهوتحلیل دادهها و اعتبارسنجی عوامل موثر از روش کیفی، از روش مدلسازی ساختاری تفسیری ISM و تحلیل MICMAC استفاده شد. نتایج نشان داد که چارچوب اولیه الگوی کیفی دارای پنج شاخص است که عبارتند از: عوامل شخصی، عوامل موقعیتی، کیفیت رابطه، فناوری بازاریابی و تجربه مشتری. در گراف ISM، متغیرها در دو سطح مختلف طبقهبندی شدند که در سطح یک، کیفیت رابطه، فناوری بازاریابی و تجربه مشتری و در سطح دو، عوامل شخصی و عوامل موقعیتی قرار گرفت. پس از تحلیل MICMAC، متغیرهای عوامل شخصی و عوامل موقیعتی در ناحیه وابسته قرار گرفتند که نشان دهنده قدرت وابستگی بیشتر و قدرت نفوذ کمتری است و به عبارتی دیگر، هم تاثیرپذیر و هم تاثیرگذار می باشند. متغیرهای کیفیت رابطه، فناوری بازاریابی و تجربه مشتری در بین ناحیه پیوندی و مستقل قرار گرفتند که نشان دهنده میانجی بودن متغیرها و نیز دارای قدرت نفوذ و هدایت بیشتری نسبت به متغیرهای دیگر می باشد.
The purpose of this study is the interpretative structural modeling of factors affecting the role of social media in predicting the online shopping behavior of leather industry consumers.Using the mixed method, the present study presents a qualitative-quantitative approach to formulate and validate the model of factors affecting the role of social media in predicting online shopping behavior of leather industry consumers.The influential factors were identified based on the literature study and review of previous researches and interviews with experts and specialists of the leather industry.In the quantitative part, ISM interpretive structural modeling and MICMAC analysis were used to analyze the data and validate the effective factors from the qualitative method.The results showed that the primary framework of the qualitative model has five indicators, which are: personal factors, situational factors, relationship quality, marketing technology and customer experience. In the ISM graph, the variables were classified in two different levels, in the first level, relationship quality, marketing technology and customer experience, and in the second level, personal factors and situational factors. After MICMAC analysis, the variables of personal factors and situational factors were placed in the dependent area, which indicates greater dependence power and less influence power and in other words, they are both influential and influential. The variables of relationship quality, marketing technology and customer experience were placed between the connected and independent areas. This shows that the variables are mediating and have more influence and direction than other variables.
منابع
آذر،عادل؛. خسروانی،فرزانه؛ جلالی،رضا. (1392). تحقیق در عملیات نرم (رویکردهای ساختاردهی مسئله).تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
صمدی،محمد. (1382). رفتار مصرف کننده، انتشارات آییژ، تهران. چاپ اول.
نعلچي كاشي،عليرضا؛ رسوليان،محسن و بوجاري،حسين. (1391). بررسي رفتار خريد مصرف کنندگان نسبت به برندهاي خارجي در مقابل برندهاي داخلي، فصلنامه توسعه و تحول، شماره8، 56-47.
Akhlaq, A., & Ahmed, E. (2015). Digital commerce in emerging economies: Factors associated with online shopping intentions in Pakistan.International Journal of Emerging Markets, 10(4), 634–647.
Alghizzawi, M. et al. (2018) ‘The Impact of Smartphone Adoption on Marketing Therapeutic Tourist Sites in Jordan’, International Journal of Engineering & Technology, 7(4.34), pp. 91–96.
Alghizzawi, M., Habes, M. & Salloum, S. A. (2019).The Relationship between Digital Media and Marketing Medical Tourism Destinations in Jordan: Facebook Perspective’, in International Conference on Advanced Intelligent Systems and Informatics. Springer, pp. 438–448.
AlghzawI, M., Alghizzawi, M., & Tarabieh, S. M. Z. A. (2020). Consumer impulsive buying behavior of services sector in Jordan. JournalNX-A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 6(7), 227-237.
Arning, K., & Ziefle, M. (2009). Effects of age, cognitive, and personal factors on PDA menu navigation performance. Behaviour & Information Technology, 28(3), 251-268.
Chen, C.-C., Chang, Y.-C. (2018).What drives purchase intention on Airbnb? Perspectives of consumer reviews, information quality, and media richness. Telemat. Inform.35, 1512–1523.
Enrique, B.A., Carla R.M., Joaquın A.M., & Silvia S.B. (2008). Influence of online shopping information dependency and innovativeness on internet shopping adoption. Online Information Review, 32(5), 648-667.
Hernandez, B., Jimenez, J., & José Martín, M. (2009). Adoption vs. acceptance of e-commerce: Two different decisions. European Journal of Marketing, 43(10), 1232-1245.
Jadil, Y., Rana, N. P., & Dwivedi, Y. K. (2022). Understanding the drivers of online trust and intention to buy on a website: An emerging market perspective. International Journal of Information Management Data Insights, 2(1), 100065.
Kim, J., & Forstthe, S. (2008). Adoption of virtual try-on technology for online apparel shopping. Journal of Interactive Marketing, 22(2), 45-59.
Kotler, P., Gary Armstrong, Translator: Ali Parsaian. (2009). Principles of Marketing, Literature Publishing, Seventh Edition.(Persion)
Kularathne, S. D., Dissanayake, R. B., Samarasinghe, N. D., Premalal, L. P. G., & Premaratne, S. C. (2017). Customer behavior analysis for social media. IJAEMS, 3(1), 2454-1311.
Lee, W.S., & Selart, M. (2011). The impact of emotions of trust decision: in Handbook on Psychology of Decision- Making. Nova Science Publisher.
Lim, Y. J., Osman, A., Salahuddin, S. N., Romle, A. R., & Abdullah, S. (2016). Factors influencing online shopping behavior: The mediating role of purchase intention. Procedia Economics and Finance, 35, 401–410.
Mahrous, A. A. & Abdelmaaboud, A. K. (2017) ‘Antecedents of participation in online brand communities and their purchasing behavior consequences’, Service Business. Springer, 11(2), pp. 229–251.
Nalchi Kashi, A., Rasoulian, M., & Bojari, H. (1391). Consumer buying behavior towards foreign brands versus domestic brands, Quarterly Journal of Development and Transformations, No. 8, 56-47.(Persion)
Oliveira, T.; Alhinho, M.; Rita, P.; Dhillon, G. (2017).Modeling and testing consumer trust dimensions in e-commerce. Comput. Hum. Behav.71, 153–164.
Parmariza, Y. (2019). Online Consumers’ Buying Behavior Perspective on Instagram Platform. In 4th International Conference on Management, Economics and Business (ICMEB 2019) (pp. 212-224). Atlantis Press.
Park, C., & Kim, Y. (2003). Identifying key factors affecting consumer purchase behavior in an online shopping context, International journal of retail & distribution management. MCB UP Ltd.
Rahman, S., and H. Luomala. 2021. Demystifying horizontal/vertical cultural difference in green consumption: A cross-cultural comparative study. Journal of International Consumer Marketing 33 (5):543–58. doi:10.1080/08961530.2020.1857669.
Rehman, S. U., Bhatti, A., Mohamed, R., & Ayoup, H. (2019). The moderating role of trust and commitment between consumer purchase intention and online shopping behavior in the context of Pakistan. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9, 1-25.
Richard, M. O., & Chandra, R. (2005). A model of consumer web navigational behavior: conceptual development and application. Journal of business Research, 58(8), 1019-1029.
Samar, R. et al. (2021) ‘The post-adoption behavior of internet banking users through the eyes of self-determination theory and expectation confirmation model’, Journal of Enterprise Information Management. doi: 10.1108/JEIM-04-2020-0156.
Solomon, M. R., & Panda, K.T. (2004). Consumer behavior, buying, having, and being, Pearson Education India.
Tarabieh, S. M. Z. A., Ahmad, Z. A., & Siron, R. (2015). ‘The Synergistic Impact of Customer Orientation and Supplementary Services on Competitive Advantage and Organizational Performance (Pilot Survey)’, International Review of Management and Business Research. Academy of International Review of Management and Business Research, 4(2), p. 484.
Wibowo, A., Chen, S. C., Wiangin, U., Ma, Y., & Ruangkanjanases, A. (2020). Customer behavior as an outcome of social media marketing: The role of social media marketing activity and customer experience. Sustainability, 13(1), 189.
Yean, T. F., Johari, J., & Sukery, A. F. M. (2015). The influence of attitude, subjective norms, and perceived behavioural control on intention to return to work: A case of SOCSO’S insured employees. Kajian Malaysia: Journal of Malaysian Studies, 33, 141–154.
Yoganandan, G., & Baskar, M. M. (2019). CONSUMERS BUYING BEHAVIOR TOWARDS ONLINE SHOPPING WITH SPECIAL REFERENCE TO ERODE DISTRICT. The International journal of analytical and experimental modal analysis, 11(11), 1736-1752.